رفتن به بالا
  • سه شنبه - 26 بهمن 1395 - 17:32
  • کد خبر : ۸۰۸
  • چاپ خبر : پاسخ‌های جالب وزیرخارجه عمان به/ -چرا به سوریه رفتید؟
26 بهمن 1395 دررابطه با BBC

پاسخ‌های جالب وزیرخارجه عمان به/ -چرا به سوریه رفتید؟

وزیر امور خارجه عمان در مصاحبه‌ای نیم‌ساعته با شبکه خبری بی.بی.سی عربی پاسخ‌های جالبی درباره مسائل متعدد مانند جنگ عربستان در یمن، بحران سوریه و روابط با ایران داد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی امید، «یوسف بن علوی» وزیر خارجه سلطنت عمان در گفت‌وگویی با شبکه خبری «بی.بی.سی» عربی، از عربستان سعودی به دلیل تمایل […]

خبرگزاری فارس: پاسخ‌های جالب وزیرخارجه عمان به BBC/ -چرا به سوریه رفتید؟

وزیر امور خارجه عمان در مصاحبه‌ای نیم‌ساعته با شبکه خبری بی.بی.سی عربی پاسخ‌های جالبی درباره مسائل متعدد مانند جنگ عربستان در یمن، بحران سوریه و روابط با ایران داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی امید، «یوسف بن علوی» وزیر خارجه سلطنت عمان در گفت‌وگویی با شبکه خبری «بی.بی.سی» عربی، از عربستان سعودی به دلیل تمایل به راهکار نظامی به جای دیپلماسی انتقاد کرد و گفت که اعراب روابطشان با دولت آمریکا قدرتمند است. او از سفرش به سوریه دفاع کرد و روابط با ایران را روابطی دوستانه توصیف کرد و گفت که عربستان و ایران نباید ضرورتا همیشه دچار اختلاف نظر باشند.

انتقاد از تمایل به راهکار نظامی از طرف عربستان

بی.بی.سی مصاحبه را با سوالی درباره پیوستن مسقط به ائتلاف موسوم به ائتلاف اسلامی علیه تروریسم، شروع کرد؛ ائتلافی که با دعوت عربستان سعودی شکل گرفت، و قبل از آن عربستان علیه یمن نیز ائتلافی تشکیل داده بود اما عُمان حاضر نشد به آن بپیوندند.

بن علوی پاسخ داد که این موضوع، صرفا «مسأله ورود یا خروج از یک ائتلاف نیست. از زمان اعلام تأسیس این ائتلاف، مسائلی روشن شده که از ابتدا روشن نبود. آن زمان ما معترض نشدیم. برادران ما در عربستان سعودی به این کار دعوت کردند.. در ابتدا خیلی چیزها روشن نبود اما الان روشن شده است. مشکلات و بحران‌ها و جنگ‌هایی بود که الان محدودتر شده است و به جای راهکار نظامی باید راهکار دیپلماسی به کار گرفته شود.

بی.بی.سی سوال کرد که چرا عمان به ائتلاف اسلامی علیه تروریسم پیوست اما به ائتلاف علیه یمن الحاق نشد، بخصوص اینکه این دو ائتلاف از نظر عربستان کامل است و هدف اصلی‌اش نیز مهار قدرت و نفوذ ایران در منطقه است. بن علوی گفت: شاید نظر خیلی‌ها این باشد اما هدف اصلی حفظ امنیت و آرامش و ثبات در منطقه و کشورهای موجود در آن است. به نظر ما این مسئله علیه کسی نیست بلکه علیه تروریسم است.

بی.بی.سی با این توضیح که تعریف مبارزه با تروریسم از دیدگاه کشورهای «ائتلاف اسلامی» متفاوت است، گفت که برخی آن را علیه داعش و نیروهای رادیکال و برخی آن را علیه ایران و برخی آن را علیه وهابیت می‌دانند، سوال کرد که از نظر عمان، تروریسم چیست، و بن علوی گفت:  تروریسم برای همه مشخص است؛ نیروهایی که در منطقه ظهور کرده و علیه امنیت و ثبات و آرامش منطقه فعالیت می‌کنند. مثل داعش در عراق و القاعده در افغانستان. تروریسم پدیده‌ای است که برخی کشورها دچار آن شده‌اند. سیاست عمان، دور کردن خود از کشمکش‌ها و در عین حال تلاش برای یافتن راهکار برای این بحران‌هاست. اما مشکلاتی که بروز کرده اکنون در منطقه مثل یمن شروع به کاهش کرده و می‌توان آنان را کمک کرد.

برخی کشورها به کشور دیگر حمله می‌کنند سپس می‌گویند بیایید و ما را نجات دهید

بی.بی.سی در خصوص اختلاف دیدگاه عمان با دیگر کشورهای عربی در نشست اخیر سالانه سران عرب در نواکشوط پرسید و گفت زمانیکه شما در آن اجلاس گفتید که درست نیست کشوری عربی وارد جنگی علیه دیگر کشور عربی شود آنگاه بگوید بیایید مرا نجات بدهید. شما منظورتان چه کشوری بود.

بن علوی پاسخ داد: کسی که مشکل داشت.

بی.بی.سی: چه کسی؟

بن علوی: هر کسی [می‌تواند باشد]

بی.بی.سی: آیا می‌توان حرف شما را بر ائتلافی منطبق دانست که عربستان علیه حوثی‌ها در یمن راه انداخته است؟

بن‌ علوی: هر کسی از [کشورهای عربی] که باید با کشورهای عربی کاری مشترک برایش انجام داد قبل از آنکه مشکلاتی دیگر بروز کند. ما این را در عراق دیدیم که وارد جنگ علیه ایران شد سپس آمد گفت که مرا نجات بدهید. چنین مثالهایی زیاد است. اعراب باید نیروهای مسالمت‌آمیز خود را بازیابی کنند و خود را محکم بسازند. ما مثالهای زیادی داریم که کشورهای وارد جنگ‌هایی ویرانگر شدند اما خود را بازیافتند و خود را ساختند.

مذاکرات ایران و آمریکا، محرمانه نبود، غیر اعلامی بود

بن علوی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره میانجیگری عمان در پرونده یمن گفت که کشورش بی‌طرف است و تلاش می‌کند مشکل را حل کند اما عمان نیز نظر خود را دارد. آنچه برای ما مهم است توقف جنگ و حل اختلافات طبق کف خواسته‌های مردم یمن است. این سیاست کلی ما درباره مسئله یمن و دیگر مسائل است.

بن علوی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران که به گفته «بی.بی.سی» در عُمان به صورت «محرمانه» برگزار شد، گفت: مذاکرات محرمانه نبود اما غیراعلامی بود. چون دو طرف سالها بود که دیداری نکرده بودند و طی سالیان مشکلاتی داشتند.

بی.بی.سی پرسید که برخی کشورهای عربی خلیج فارس ابتدا از توافق هسته‌ای استقبال کردند، اما برخی دیگر گفتند که آمریکا حمایتش از این کشورها را پایان داده است وشاید چیزهایی در توافق باشد که در میان و بلند مدت به ضرر این کشور باشد. بن علوی پاسخ داد که روابط دوطرفه و جمعی کشورهای عربی با آمریکا خیلی قوی است و حتی شاید قوی‌تر از روابط آمریکا با سازمان ناتو باشد.

اتهام قاچاق سلاح از عمان برای یمن درست نیست

وزیر خارجه عمان در پاسخ به این سوال که شما را به کمک به قاچاق سلاح از ایران برای حوثی‌ها در یمن متهم می‌کنند، گفت: این اتهام از اساس درست نیست. در نشست‌های کشورهای عربی خلیج (فارس) نیز چنین اتهامی به ما زده نشده است. این مسئله درست نیست اما برخی از طرح این اتهام سود می‌برند.

بی.بی.سی گفت اما شما در سپتامبر ۲۰۱۵ ائتلاف عربستان را به هدف گرفتن منزل سفیر عمان در صنعاء متهم کردید که بن علوی گفت «این چیزی بود که اتفاق افتاد.. واقعا اتفاق افتاد اما ما حُسن ظن به خرج دادیم و گفتیم که این کار عامدانه انجام نشده بلکه در بحبوحه جنگ بوده است».

عمان رابطه‌اش با سوریه را قطع نکرد

بی.بی.سی سوال کرد که شما در اکتبر ۲۰۱۵ ، دو ما بعد از سفر ولید معلم وزیر خارجه سوریه به کشورتان، به سوریه رفتید و با بشار اسد دیدار کردید. چرا؟

بن علوی گفت: [خب معلوم است چون سوریه] کشوری عربی است. ما که با دمشق قطع رابطه نکرده‌ایم!

بی.بی.سی: خب بله سوریه عضو سازمان ملل است و کشوری عربی است. اما در اتحادیه عرب کُرسی ندارد. آیا این، خروج از اجماع عربی نیست؟

بن علوی:‌ اقدام اتحادیه عرب، “اخراج” سوریه از اتحادیه نبود بلکه صرفا [عضویت سوریه را] “تعلیق” کرد. مشکل الان این است که چطور بازگردانده شود. این مشکل است. آیا بازمیگردد؟ باید بین سوریه و مخالفانش حل و فصل شود و باید سوریه جایگاهی داشته باشد.

بی.بی.سی در اواخر مصاحبه، بار دیگر مسائل را به ایران مرتبط کرد و گفت، برخی گفتند که پیوستن عُمان به ائتلاف اسلامی «سیلی به صورت ایران» بود. بن علوی با بی‌میلی پاسخ داد: این حرف‌ها را برای خودشان می‌زنند. هیچ ربطی به روابط عمان با دیگر کشورها نداشته و ندارد. روابط ما با ایران خیلی خوب است. روابط ما دوستانه و برادرانه است هرچند که ما اختلاف‌نظرهایی داریم… عربستان لزومان نباید همیشه با ایران اختلاف‌[نظر] داشته باشد و همینطور ایران. اختلاف‌نظر همیشه بوده و هست. ایران و عربستان روابط خوبی داشته‌اند. الان هم، مرحله‌ای از مراحل منطقه است که اختلاف‌نظرهایی پیش آمده است.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه