رفتن به بالا
  • سه شنبه - 3 اسفند 1395 - 14:24
  • کد خبر : ۱۰۳۸
  • چاپ خبر : جنجال تاکسی های اینترنتی به مجلس رسید/ تجمع رانندگان آژانس مقابل بهارستان/ علت اقبال مردم به اسنپ و تپسی چیست
تاکسی اینترنتی

جنجال تاکسی های اینترنتی به مجلس رسید/ تجمع رانندگان آژانس مقابل بهارستان/ علت اقبال مردم به اسنپ و تپسی چیست

تعدادی از رانندگان تاکسی‌های تلفنی ظهر امروز (دوشنبه‌) در اعتراض به فعالیت دو اپلیکیشن «اسنپ» و «تپسی» مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی امید به نقل از جامعه ی خبری تحلیلی الف رانندگان معترض تجمع کننده مقابل مجلس شورای اسلامی، فعالیت «اسنپ» و«تپسی» را غیرقانونی عنوان می‌کردند و خواستار رسیدگی مجلس به این موضوع بودند. تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار رسیدگی به نحوه فعالیت «اسنپ» و«تپسی» از سوی مجلس و دولت شدند.

این در حالی است که اگر چه مناقشه بر سر فعالیت تاکسی‌های آنلاین میان اتحادیه تاکسی‌رانی و تاکسی‌های اینترنتی بالا گرفته، پای این تاکسی‌ها به خارج از محدوده تهران نیز باز شده و فعالیت‌ آنها رسما گسترده‌تر شد.

از میان دو نرم‌افزار موجود برای تاکسی‌های اینترنتی، از دیروز نرم افزار تپسی برای مسیرهای کرج نیز فعال شده و این تغییر را می‌توان آغاز گسترش فعالیت کسب و کارهای تاکسی اینترنتی به خارج از محدوده تهران دانست. مشهدی‌ها هم تاکسی‌یاب آنلاین دارند که نامش تاچسی است. شهرهای دیگر نیز کم و بیش تبدیل به بازاری پرسود برای این شرکت‌ها شده‌اند.

وجه تمایز این تاکسی‌یاب‌ها با سایر روش‌های سنتی در ۳ چیز است. کیفیت، مقرون به صرفه بودن و دردسترس بودن و این ۳ مزیت در کنار هم منجر به خاص بودن و تمایز می‌شود. ممکن است یک سرویس دردسترس و مقرون به صرفه باشد ولی با کیفیت نباشد یا ممکن است که با کیفیت و دردسترس باشد ولی مقرون به صرفه نباشد. ضمناً اشاره به این نکته ضروری است که مقرون به صرفه بودن به معنای آن است که هزینه‌ای که مشتری پرداخت می‌کند باید متناسب با سرویسی که دریافت می‌کند باشد و ارزان‌تر یا گران‌تر بودن در اینجا ملاک نیست.

با این شرایط باید گفت از دید مسافر قطعا تاکشی های اینترنتی به واسطه سرعت در حضور در محل و قیمتهای پایینتر خوشایند است ولی اگر همین مسافر خود را در جایگاه یک تاکسی دار قرار دهد قطعا نظرش عوض می شود.

شروع فعالیت اسنپ
اپلیکیشن اسنپ فعالیتش را در سال ۹۳ با عنوان «تاکسی‌یاب» آغاز کرد و بعدها و در دور جدید فعالیت پرسرصدای خود؛ نام اسنپ را برای خود برگزید. هرچند نمونه‌های خارجی متعددی از این نوع نرم‌افزارهای تاکسی‌یاب آنلین وجود دارد ولی این نرم‌افزار موبایل به‌طور کامل در ایران توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر ایران توسعه پیدا کرد و نکته جالب اینکه تمام سرورها و اطلاعات در داخل ایران قرار دارد. مانند تمام استارتاپ‌ها، اسنپ با یک تیم کوچک شروع و هم اکنون برای ۲۰۰ نفر، مستقیم اشتغالزایی و مدیران خود را پولدار کرده است.

نحوه کسب درآمد و سود وحشتناک تاکسی های اینترنتی
به گزارش صبح نو اسنپ و تپسی در واقع از طریق کمیسیونی که به ازای هر سفر از درآمد راننده می‌گیرد، کسب درآمد می‌کند. گفته می‌شود این کمیسیون بین ۶ تا ۱۲ درصد است که البته در روزهای بارانی و مواقع خاص این شرکت مانند بسیاری از رانندگان، کرایه دریافتی خود از مسافر را تا ۳۰‌درصد افزایش می‌دهد! شاید از این زاویه تفاوت چندانی با رانندگان روزهای بارانی ندارند و مسافران برای در امان ماندن از باران پول بیشتری پرداخت می‌کنند!

امروز تهران نزدیک به ۴ میلیون سفر در روز را تجربه می‌کند که نزدیک به یک و نیم میلیون سفر در بخش حمل‌و‌نقل عمومی انجام می‌شود و اسنپ و تپسی حدود ۲۰۰ هزار سفر در این سفره سهم دارند. اگر این سهم به یک میلیون سفر در روز برسد؛ به یکباره تمام پولی که این شرکت‌ها برای سرمایه گذاری خرج کرده‌اند به جیبشان برمی‌گردد و سود وحشتناکی به جیب خواهند زد.

نحوه ثبت‌نام رانندگان
شخصی که قصد دارد به‌عنوان کاربر راننده عضو این شرکت شود، باید در مصاحبه حضوری شرکت کند. از هر فرد متقاضی مدارک مورد نیاز مانند گواهی عدم سوءپیشینه، گواهینامه، کارت ماشین، کارت ملی، بیمه‌نامه و معاینه فنی اخذ، بررسی و اسکن آن در پروفایل وی ثبت می‌شود. در صورت موفقیت در مصاحبه و بازرسی کامل وسیله نقلیه راننده توسط متخصصین کنترل کیفی اسنپ، گام بعدی یعنی آموزش کامل رفتاری با مسافر و نحوه استفاده از نرم‌افزار اسنپ توسط واحد آموزش اسنپ به انجام می‌رسد.

در نهایت پس از طی تمامی مراحل ثبت‌نام، کاربر راننده فعالیت خود را در اسنپ آغاز می‌کند. برای بالاتر رفتن امنیت کار و مسافر، نرم‌افزار اسنپ به گونه‌ای طراحی شده که کاربر مسافر تمام مشخصات راننده مثل عکس، نام، نام خانوادگی، مدل و شماره پلاک خودرو را می‌بیند. همچنین در صورت نیاز امکان بررسی دقیق مکان کاربر راننده و کاربر مسافر وجود دارد. اما در مقایسه با بررسی صلاحیت رانندگان تاکسی، این مراحل بسیار کمتر است و رانندگان تاکسی برای تأیید صلاحیت‌های خود باید هفت خوان را پشت سر بگذارند. یکی از دلایل انتقاد تاکسی‌رانی از این شرکت‌ها نیز همین فرایند تأیید راننده است.

هرچند که شما می‌توانید در پایان سفر به رانندگان نمره بدهید یا نارضایتی خود را اعلام کنید، اما وقتی در حال نصب و استفاده از این نرم‌افزار هستید، پیش از آن در شرایط استفاده از این برنامه‌ها به شما اطلاع داده‌اند که در قبال هرگونه حادثه‌ای، این شرکت‌ها هیچ مسوولیتی را قبول نخواهند کرد. نکته جالب اینکه اگر راننده بعد از پایان سفر با مسافر ارتباط برقرار کرده و تماس بگیرد، شرکت او را از لیست رانندگان خود خارج خواهد کرد! هرچند که با این وجود هنوز شاهد خواستگاری از این طریق هستیم!

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه