رفتن به بالا
  • یکشنبه - 3 آبان 1394 - 10:31
  • کد خبر : ۵۱۹
  • چاپ خبر : جزئیات عرضه ۳ بنزین جدید در ایران
در گفتگو با مهر اعلام شد؛

جزئیات عرضه ۳ بنزین جدید در ایران

یک مقام مسئول با تشریح جزئیات عرضه سه نوع بنزین در کشور، از توزیع روزانه ۴۴ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل اروپایی خبر داد و گفت: کیفیت بنزین ایران هیچ تفاوتی با بنزین عرضه شده در اروپا ندارد.

شاهرخ خسروانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جزئیات برنامه‌های جدید افزایش عرضه بنزین و گازوئیل یورو چهار در جایگاه‌های سوخت کشور، گفت: در حال حاضر به طور متوسط روزانه بین ۱۹ تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین و حدود ۲۴ میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو ۴ اتحادیه اروپا در پالایشگاه‌های نفت کشور تولید و عرضه می‌شود.

قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه در شرایط فعلی بنزین و گازوئیل عرضه شده در کلانشهرهای کشور به ویژه تهران، کرج، اراک، تبریز، اصفهان و مشهد مقدس مطابق با بالاترین استانداردهای جهانی و اتحادیه اروپا است، تصریح کرد: بر این اساس هم‌اکنون میزان گوگرد بنزین و گازوئیل عرضه شده کمتر از ۵۰ پی. پی. ام بوده؛ ضمن آنکه میزان بنزن کمتر از یک درصد، آروماتیک‌ها کمتر از ۳۵ درصد و سهم اولفین‌ها کمتر از ۱۸ درصد است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره گزارش اخیر سازمان کنترل کیفیت مبنی بر بالا بودن میزان گوگرد در برخی از نمونه‌های بنزین در جایگاه‌های سوخت تهران، اظهار داشت: از اواسط تابستان سال جاری تعمیرات اساسی و دوره‌ای در پالایشگاه نفت شازند اراک به ویژه واحد آر. اف. سی. سی آغاز شد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در شرایط فعلی بخش عمده‌ای از بنزین یورو چهار در پالایشگاه نفت شازند اراک تولید و عرضه می‌شود، تبیین کرد: این پالایشگاه از ظرفیت روزانه حدود ۱۶ میلیون لیتر بنزین یورو چهار برخوردار بوده که با آغاز تعمیرات اساسی واحدهای بنزین‌سازی این پالایشگاه عملاً ظرفیت تولید و ذخیره بنزین یورو چهار در برخی از ماه‌های فصل تابستان کاهش یافت.

خسروانی با تائید نتایج آزمایش سازمان کنترل کیفیت هوای تهران، تبیین کرد: در برخی از هفته‌های خرداد و تیرماه سال جاری میزان گوگرد موجود در بنزین یورو چهار عرضه شده حدود ۷۰ پی. پی. ام بوده که علت افزایش گوگرد، کاهش تولید بنزین یورو چهار در پالایشگاه شازند و استفاده از بنزین ذخیره شده و یا سایر پالایشگاه‌ها بوده است.

وی با یادآوری اینکه از اول مرداد ماه سال جاری با به پایان رسیدن تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند، کیفیت بنزین یورو ۴ عرضه شده در کلانشهرهای کشور به ویژه تهران بار دیگر مطابق با استاندارد یورو ۴ و میزان گوگرد آن به کمتر از از ۵۰ پی. پی. ام کاهش یافته است، تاکید کرد: در شرایط فعلی تمامی بنزین یورو ۴ عرضه شده در جایگاه‌های سوخت تهران، کرج، اراک، تبریز، مشهد، اصفهان و سایر کلانشهرهای کشور مطابق با آخرین استاندارد اتحادیه اروپا است.

قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین از کاهش گوگرد موجود در گازوئیل عرضه شده خبر داد و افزود: میزان گوگرد گازوئیل هم به کمتر از از ۵۰ پی. پی. ام کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به پایان رسیدن تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند و تهران، مشکلی در عرضه بنزین و گازوئیل با استاندارد بالا وجود نداشته باشد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه کیفیت استاندارد بنزین یورو ۴ عرضه شده توسط ایران هیچ‌گونه تفاوتی با عرضه این فرآورده نفتی در کشورهای اتحادیه اروپا ندارد، گفت: تنها تفاوت در عدد اکتان بنزین عرضه شده بوده؛ به طوری که در برخی از کشورهای اروپایی، بنزین یورئ چهار با اکتان ۹۶ تا ۹۸ عرضه می‌شود.

وی با یادآوری اینکه هم‌اکنون بنزین عرضه شده در ایران با سه عدد اکتان ۸۷، ۹۱ و ۹۵ عرضه می‌شود، تاکید کرد: بنزین یورو چهار دارای عدد اکتان ۹۱ بوده و بنزین سوپر هم از عدد اکتان ۹۵ برخوردار است.

خسروانی در پایان با تاکید بر اینکه به جز عدد اکتان، هیچ‌گونه تفاوتی بین بنزین یورو ۴ عرضه شده در ایران و کشورهای اروپایی از نظر میزان بنزن، گوگرد، آروماتیک‌ها و اولفین‌ها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: به زودی با بهره‌برداری از طرح جدید پالایشگاهی، ظرفیت تولید و عرضه بنزین یورو چهار ایران در سایر کلانشهرهای کشور با افزایش قابل توجهی همراه می‌شود.

منبع خبری : خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه