رفتن به بالا
  • یکشنبه - 3 آبان 1394 - 12:10
  • کد خبر : ۵۳۷
  • چاپ خبر : جزئیات تعیین «علم وفناوری» به عنوان موضوع خاص برنامه ششم توسعه
اختصاصی مهر /

جزئیات تعیین «علم وفناوری» به عنوان موضوع خاص برنامه ششم توسعه

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: طبق پیگیری‌های وزارت علوم و شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری «عتف»، علم و فناوری به عنوان اولویت خاص برنامه ششم تعیین شد.

وحید احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: طبق نامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موضوع علم و فناوری در برنامه ششم توسعه به عنوان موضوع خاص انتخاب شده بنابراین با نگاه ویژه و اولویت دار به این موضوع توجه خواهد شد.

وی بیان کرد: طبق بخشنامه قبلی سازمان مدیریت و برنامه ریزی تنها ۴ موضوع به عنوان موضوع های خاص مطرح شده بود اما با مکاتبات وزارت علوم و شورای عتف، علم و فناوری نیز به این موضوعات اضافه شد.

معاون پژوهشی وزارت علوم اضافه کرد: در بخشنامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی به موضوع اختصاص یک تا سه درصد اعتبارات دستگاه های اجرایی به بخش پژوهش نیز توجه شده است.

متن بخشنامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی به شرح زیر است:

«باتوجه به جایگاه علم و فناوری در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی، سیاست های کلی علم و فناوری و ابلاغ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه توسط مقام معظم رهبری که علم و فناوری یکی از سه محور اصلی آن را تشکیل می دهد شایسته است:

۱. در فرآیند تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ هجری شمسی نسبت به تقویت نقش و جایگاه پژوهش، علم، فناورری و نوآوری به عنوان یک «موضوع خاص» با تاکید بر تسهیل مشارکت بخش غیر دولتی اهتمام ویژه معمول شود.

۲. به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری، افزایش تدریجی سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی (از وضعیت فعلی به ۱ درصد در قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور و تا ۴ درصد در سال ۱۳۹۹) عملیاتی شود. امور تحقیقات و فناوری و امور تلفیق بودجه مکلف هستند بر تحقق این امر نظارت داشته باشند.

۳. ترتیبی اتخاذ شود تا یک تا ۲ درصد از کل اعتبارات هزینه ای، تملک دارایی های سرمایه ای کلیه دستگاه ها و بودجه عمومی شرکت ها برای پژوهش اختصاص یابد.

۴. تنوع بخشی در تامین منابع مالی و اعتبارات پژوهش و فناوری مورد توجه ویژه قرار گیرد. همچنین ضروری است پس از تامین ۱ درصد سهم دولت در سال ۱۳۹۵ در سال های باقیمانده اهتمام شود تا ۲ درصد از طریق بخش غیردولتی برای سرمایه گذاری در تحقق و توسعه تامین شود.

۵. ساز و کار مناسب برای حمایت ویژه از پژوهش های کاربردی تقاضا محور و مشتری گرا، با تاکید بر فناوری های نو، در کلیه دستگاه های اجرایی برای حل مشکلات و چالش های پیش روی توسعه کشور پیش بینی شود.

نوسازی ناوگان پژوهشی کشور به ویژه از بعد تجهیزات آزمایشگاهی و زیرساخت های ضروری توسعه فناوری در اولویت قرار گیرد.»

منبع خبری : خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه