اجتماعی » دانش و فناوری » فرهنگ
کد خبر : 892
شنبه - 30 بهمن 1395 - 17:43
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان:

نظام تعلیم و تربیت نیاز به انقلاب، انقلابی شدن و باور عمیق به استقلال فرهنگی دارد

خبرگزاری فارس: نظام تعلیم و تربیت نیاز به انقلاب، انقلابی شدن و باور عمیق به استقلال فرهنگی دارد

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: نظام تعلیم و تربیت نیاز به انقلاب و انقلابی شدن و باور عمیق به استقلال فرهنگی دارد و آغاز آن، اصلاح انحراف‌های سبک زندگی و بازگشت به معیارهای اسلامی و ایرانی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی امید، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید امین‌الله دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در دوره توانمندسازی کارشناسان و کارشناس مسئولان فرهنگی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور در بوشهر قرآن را مبنای فرهنگ اسلامی دانست و با استناد به دعای امام سجاد (ع) در هنگام ختم قرآن و برخی از ویژگی‌های قرآن گفت: اول، قرآن نور هدایت است؛ صفت نور یعنی قرآن را نور روشن و روشنایی گردانیدی که با پیروی از مفاهیم آن از تاریکی‌های گمراهی و نادانی رهایی یابیم.

وی دومین ویژگی قرآن کریم را  درمان دردها برشمرد و گفت: ترازوی عدالت  سومین ویژگی قرآن کردیم است و  مصادیق متعدد عدالت در قرآن وجود دارد، اما اینکه معیار و ملاک چیست؟ امام سجاد (ع) می‌فرمایند «قرآن ترازوی عدالت است که زبانه‌اش از حق و درستی بر نمی گردد».

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر تلاش برای جلب محبت خدا، افزود: خداوند یک محبت ابتدایی و امتنانی دارد،(خدا حجاب‌ها را از قلبش پاک می‌کند تا وی با چشم دل ببیند) و یک محبت ثانوی و استحقاقی که در جای خود بحث دارد. نمونه‌هایگروه‌های مورد محبت ابتدایی خدا در قرآن ذکر شده است.

وی به بیان این گروه‌ها پرداخت و گفت: گروه اول، صابران، پرهیزکاران، توبه کنندگان، پاکان، مجاهدان و گروه هفتم، مجریان قسط و عدالت هستند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین دادگر تصریح کرد: از یک طرف اسلام برای دنیا و آخرت برنامه دارد؛ بدانیم که دنیا کارگاه است نه خوابگاه و ظرفیت‌های عظیم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در شکل‌گیری انقلاب دارای ماهیت فرهنگی مستقل در ایران و ایجاد هویت مستقل ملی و دینی و تربیت اسلامی و ایرانی نقش داشته است و از طرف دیگر گرچه پایبندی به استقلال همه جانبه کشور مهم است،اما استقلال فرهنگی بسیار مهمتر است، چراکه فرهنگ مثل آب و هواست و تکلیف باورها و اعتقادات و ارزش‌ها؛ مانند دین، ایمان، استقلال، آزادی فکر، مردم سالاری دینی، معاشرت، کیفیت زندگی فردی و اجتماعی، داخل خانه، خورد و خوراک، لباس، درس خواندن، روابط با حکومت، روابط با یکدیگر، محیط کسب و کار و معاملات، محیط جامعه در فرهنگ اسلام کاملا روشن است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در مجموع، سبک زندگی اسلامی و  ایرانی یکی از ضرورت‌ها و الزامات دست یابی به استقلال فرهنگی است.

وی افزود: سبک زندگی اسلامی – ایرانی با نفی فرهنگ وارداتی و نفی تقلید از غرب و بیگانه و جایگزینی فرهنگِ «ما می توانیم»، به جای فرهنگ ما «نمی توانیم»، از جمله برکات فرهنگی انقلاب اسلامی بوده است و همین وجهه فرهنگی انقلاب اسلامی مسیر تاریخ را عوض کرد و ارزش‌های بنیادین جهان را جابجا کرد و لذا تفاوت این انقلاب با سایر انقلاب‌ها در همین استقلال فرهنگی آن است.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین دادگر متذکر شد: وقتی می‌گوییم انقلاب ما یک انقلاب دینی است؛ یعنی ساختارها، ارزش ها و محتواهای آن برگرفته از دین اسلام و مکتب اهل بیت (ع) است و آرمان‌ها و اصول قطعی مکتب امام خمینی (ره) برگرفته از همین نگاه بوده و اگر تلاش مستمر و هدفدار برای خدا  وجود داشت، موفقیت و سربلندی و عزت همراه آن خواهد بود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان با اشاره به روایتی از امیرالمومنین علی (ع) یادآورشد:  نتیجه می‌گیریم اگر نقشه نظام فرهنگی و تربیتی نداشته باشیم و آن نقشه سرلوحه کارمان قرار نگیرد و یا ندانیم که از این نقشه چه انتظاری داریم، حتی ممکن است در جهت مخالف نیز حرکت کنیم، هرچه سریع‌تر هم برود جز دوری نصیب او نمی شود؛ یعنی نه تنها از صراط مستقیم گمراه می‌شویم و بیرون می‌افتیم، بلکه در نقطه مقابل صراط مستقیم ممکن است حرکت کنیم.

وی افزود: تردیدی نیست که هدف اصلی، انسان شدن انسان است و توحید و عدالت در تربیت بسیار مهم است،  همه می دانیم که علم و نور سازنده انسان است و علم بدون عمل از منظر قرآن نافع نیست.پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) علت محدثه اسلام و معلمان عرصه تعلیم و تربیت و استادان حوزه و دانشگاه علت مبقیه اسلام‌اند؛ استاد و معلمی که شاگرد تربیت می‌کند میراث اسلامی را حفظ و خلق می‌کند؛ یعنی نظم، اخلاق، ادب، تمیزی، احترام، صداقت، تعهد، دلسوزی باید در استاد و معلم وجود داشته باشد و اینجاست که نظام تعلیم و تربیت و دانشگاه که همیشه برای کشور اهمیت داشته، امروز هم از جهات گوناگون اهمیت مظاعف دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین دادگر گفت: علیرغم زحمات زیاد در تهیه اسناد بالادستی موجود از جمله سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب ، نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی کشور، سند دانشگاه اسلامی،  سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی، اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و کلیات روشن سند راهبری دانشگاه فرهنگیان که البته هیچ کس نمی‌گوید اینها وحی منزل است و نقص و ایرادی ندارند، اما بنظر می رسد ریل گذاری مناسبی صورت گرفته است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد:نظام تعلیم و تربیت که از مهد کودک شروع می شود، ۱۲ سال در مدرسه و چندین سال در دانشگاه‌ها در این ۲۰ یا ۲۲ سال تربیت در دست کدام نظام است؟ بنده معتقدم هم آموزش و پرورش و هم دانشگاه‌های ما علیرغم تلاش‌ها و کارهای فراوان، هنوز کاملا اسلامی نشده‌اند و اعتقاد ما این است که نظام تعلیم و تربیت نیاز به انقلاب و انقلابی شدن دارد و آغاز آن اصلاح انحراف‌های صورت گرفته در سبک زندگی و بازگشت به معیار‌های اسلامی و ایرانی است.

وی با بیان اینکه فضای مدارس باید انقلابی باشد، گفت: اگر به تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان و مسئله فرهنگ اسلامی و ایرانی در مدارس بی توجهی شود، نمی‌توان انتظار حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی را داشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین دادگر با اشاره به نقش و اهمیت و جایگاه دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی افزود: البته ما یک خلا جدی هم در جامعه و هم در دانشگاه فرهنگیان داریم و آن هم ضرورت تحقق نقشه مهندسی فرهنگی و نیاز به نظام فرهنگی و تربیتی یا منظومه فرهنگی و تربیتی در دانشگاه است؛ ضمن اینکه بعضی گمان می‌کنند نباید نقشه مهندسی فرهنگی داشته باشیم و همین اسناد بالادستی نیز برای دانشگاه کافی هست.

حجت‌الاسلام و المسلمین دادگر اضافه کرد: معتقد هستند نظام فرهنگی و تربیتی ویژه دانشگاه فرهنگیان لازم نیست داشته باشیم و دو دلیل عمده ذکر می‌کنند؛ یک دلیل اینکه اصلا چه نیازی به نقشه فرهنگی داریم؟ و دلیل دیگر اینکه نمی شود نقشه داشت چون فرهنگ، مهندسی شدنی و نظام بردار نیست و می‌گویند بطور طبیعی از دل مردم بیرون می‌آید.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان متذکر شد:این حرف باطل است و این نگاه برخاسته از یک نوع نگاه فرهنگ لیبرالی است که فکر می‌کنند صرفاً هرچه خود مردم خواستند باید همان باشد؛ البته فرهنگ لیبرال هم کاملاً چنین نیست که رها باشد. آنها هم حساب و کتاب و برنامه دارند.

وی افزود: پاسخ ما اولا همان حدیث حضرت امیر علیه السلام و ثانیا پیش فرض نظام یا منظومه فرهنگی و تربیتی البته اسناد بالادستی است. اگر صرفا این اسناد کافی بود این همه پراکنده کاری و برخورد‌های سلیقه‌ای مضر با عرصه فرهنگ در جامعه و نیز در تربیت معلم و شخصیت معلم و ندانم کاری‌ها و ناهماهنگی‌ها و هدر رفت بودجه و اعتبارات از کجاست؟.

حجت‌الاسلام و المسلمین دادگر بیان داشت: دنیا دلربایی می‌کند و افکار و اندیشه و دل‌ها را هدف گرفته است. تنها با معرفت، عبادت، تفکر، علم آموزی، مجاهدت در جوانی هست که شخصیت جوان اعتلا و رشد می‌یابد. نباید فراموش کنیم که محیط دانشگاه یکی از حساس‌ترین و مهمترین محیط هاست.

 مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان افزود: در محیط دانشجویی و فضای عمومی دانشگاه که بحمدلله اسلامی بوده؛ صفا، معنویت و نورانیت محسوس است. لذا باید تلاش کرد و زمینه و بستر را به گونه‌ای فراهم کرد که جوان دانشجو معلم، پاک، مطالبه گر، پر انگیزه، دارای فکر نو و مبتکرانه، پرنشاط، پایبند به مبانی فکر درست و ایمان و تقوا و نورانیت، برخوردار از قدرت تحلیل، مسئولیت پذیر، حاضر در صحنه و ناظر به مسائل کشور باشد و با مسائل آگاهانه، با چشم باز، با نگاه روشن، با احساس تکلیف نگاه کند و آنوقت چنین دانشجو معلمانی قطعا موتور محرکه تعلیم وتربیت خواهند بود و باید قدر آنها را دانست.

وی بیان داشت: برخی نگرانی ها و لو کم آن برای محیط چنین دانشگاهی زیاد است که از جمله؛ نفوذ تخریب گرانه و هجمه دشمنان به مبانی دینی و اخلاقی، عدم توجه مناسب به نیازهای رفاهی و بعضا کم توجهی به کرامت انسانی و شخصیت آنها زمینه یاس را بعنوان یکی از آفت‌ها فراهم کرده است، سستی، رکود و بی تفاوتی، احساس نا امنی براثر تبلیغات منفی نیز در محیط دانشجویی دانشگاه وجود دارد که به هیچ وجه چنین مواردی به مصلحت دانشگاه نیست و باید راه علاج را هرچه سریع تر پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر تاکید کرد: بخشی از این نگرانی با تقویت حرکت‌های خودجوش و مومنانه فرهنگی دانشجو معلمان مومن و انقلابی و حزب اللهی جهت احیاء ارزش‌های دینی و استعدادیابی که با اراده و انگیزه و یا حتی هزینه‌های مادی خودشان انجام می‌دهند قابل رفع است.

 مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت:بخش دیگر تلاش جهادی و مومنانه مدیران و کارکنان  جهت حل مشکلات را می طلبد و بخش دیگری را نیز باید تلاش کنند بخاطر خدا جلوی سیاست زدگی‌ها، خط بازی‌ها، اختلافات و منازعات و باند بازی‌های جناحی بیرون دانشگاه را در محیط دانشگاه بگیرید و نگذارید گسترش آن دانشگاه را تبدیل به حیات خلوت احزاب و جریانات سیاسی کند و آسیب‌های آن متوجه دانشجو معلمان شود.

وی بیان داشت: راه آن اهتمام مناسب نسبت به ارزش گذاری‌های درون دانشگاه و تقویت روحیه تقوا و ارزش‌های معنوی و حرکت بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی است که به شکل صحیح باید انجام بگیرد ؛ همانطور که در تاریخ آمده ولیدبن عبدالملک خلیفه شده بود و اهل جمع کردن ثروت و جواهرات و اشیاء قیمتی بود و لذا سبک زندگی مردم زمان وی هم متاثر از همین نگاه شده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین دادگر ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان باید با توجه به پیچ تاریخی و توطئه‌های دشمنان علیه اسلام و انقلاب، نقش متفکرانه و مومنانه خود را در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ارتقاء ببخشد و خروجی این دانشگاه باید بتوانند یک انقلاب فرهنگی را در نظام تعلیم و تربیت انجام دهند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان با تبیین ضرورت برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی در حوزه فرهنگی، گفت:  تفکر و نگاه راهبردی موجب خلق یا تولید گزینه‌های استراتژیک، انتخاب اولویت، عملکرد برتر، حصول اطمینان از نتایج خواهد شد. جهت برخورداری از این تفکر و تعیین و انتخاب راهبردها، برنامه‌ریزی، رفتار و اقدام راهبردی باید شناخت  مناسب نسبت به سازمان و دانشگاه ایجاد شود و باید در هر پردیس و استان طبق اساسنامه دانشگاه و سند راهبردی دانشگاه و منشورهای ابلاغی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تخصصی فرهنگی دانشگاه، برنامه ریزی راهبردی فرهنگی خود را با تلاشی منظم برای اتخاذ سیاست‌های بنیادی فرهنگی و تربیتی و انجام اقدامات اساسی در یک چارچوب و اصولی مناسب شکل دهد. مسلماً مطالعه منابع و مستندات مورد نیاز همانند اسناد بالادستی و شرایط و اقتضائات محیط، اهداف و ماموریت‌های دانشگاه تعیین کننده خواهد بود.

وی افزود: مهمترین اقدامات اساسی برای این شناخت و برنامه ریزی و اقدام، بعد از نگرش جامع و نهادینه سازی تفکر راهبردی عبارت است از تهیه اطلاعات عمومی از وضعیت پردیس و مراکز تابعه و مخاطبان،تحلیل وضعیت فرهنگی و اجتماعی و دینی و مدیریتی محیط با تهیه پرسشنامه علمی و انجام پایش مناسب فهرست نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدید‌ها باعنایت به عوامل و مولفه های داخل و خارج از پردیس و مراکز تابعه،تعیین راهبردهای الزامی و یا ذاتی حوزه ذیربط با روش شناسی مناسب، تعیین راهبردهای اقتضائی یا پیشنهادی، تعیین و تنظیم برنامه‌های پیشنهادی عملیاتی ، اجرای برنامه‌ها و نظارت، ارزیابی و کنترل نتایج است.
حجت‌الاسلام والمسلمین دادگر عنوان کرد: پس از تعریف سازمان، مدیریت، وظایف مدیریت (تصمیم گیری، برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، کنترل) و مدیریت استراتژیک است که فرایند برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک عبارتست از تعیین چشم انداز و رسالت، بررسی عوامل داخلی، بررسی عوامل خارجی، تعیین هدف های بلند مدت، تدوین، ارزیابی و انتخاب استراتژی‌ها، سیستم‌های کنترل، ساختار و سیاست‌ها، محاسبه و ارزیابی عملکرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان با اشاره به زمینه‌های مورد نیاز در برنامه ریزی استراتژیک، متذکر شد: آنها شامل ۴ مورد است «باور، اعتقاد و نگرش مثبت مدیریت عالی سازمان،فراهم سازی فضای مشارکت برای همه سطوح سازمان،انجام بستر سازی فرهنگی از طریق آموزش و اطلاع رسانی،ترویج روحیه همکاری گروهی، صبر و تحمل در بین افراد و واحدهاست».

وی خاطرنشان کرد: مؤلفه های هر سازمان در برنامه ریزی راهبردی عبارتست از، نیروی انسانی و روابط بین آنها، ساختار، تکنولوژی، رفتار فردی و اجتماعی و سازمانی  که مساله بسیار مهمی است و باید در برنامه‌ریزی راهبردی مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین دادگر گفت: خلاقیت، ابتکار، آموزش و توانمند سازی کارشناسان، مدیران و مسئولان فرهنگی جهت استفاده مناسب از ظرفیت‌ها و ارتقاء وضعیت موجود یکی از نیازهای جدی دانشگاه برای تحقق مناسب اهداف و ماموریت‌های فرهنگی و تربیتی است که باید در محورهای دانش افزایی فرهنگی و معرفتی علمی و نیز مهارتی و شغلی با عناوین و سرفصل‌های مشخص پس از نیاز سنجی، برنامه ریزی و اجرا شود تا شاهد کارائی و اثربخشی بیشتری در این زمینه باشیم.

انتهای پیام/