خبر سه
کد خبر : 748
شنبه - 23 بهمن 1395 - 15:55
قطع برق 11 شهر استان

بی‌سابقه‌ترین گردوغبار، زندگی در خوزستان را فلج کرد

ورود ریزگردها و گرد و خاک اگرچه خود به تنهایی یک معضل بزرگ برای سلامت مردم خوزستان به شمار می آیند؛ اما اتفاقاتی که از امروز صبح در شهر اهواز رخ داد جلوه ی دیگری از این پدیده ی مهلک بود. گرد و خاک در کنار رطوبت بالا موضوعی است که منجر به قطعی برق و به تبع آن آب در شهرهایی نظیر اهواز شده است.

برق‌دار شدن بخشی از شهر آبادان

مدیرعامل توزیع برق خوزستان از ادامه تلاش برای رفع آسیب‌های شبکه و پست‌های برق خبر داد و گفت: هم‌اکنون بخشی از شهر آبادان برق‌دار شده است.

مهندس “رضا غضنفری” مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان در گفت و گو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) با بیان اینکه از ساعات اولیه بامداد مطلع شدیم که ایستگاه اصلی برق ۴۰۰ کیلوولت ماهشهر از مدار خارج شده و به همراه آن پست‌های فوق توزیع نیز از مدار خارج شده و شهرستان‌های ماهشهر و هندیجان و بندر امام بی برق شده‌اند، گفت: در ساعت ۴.۲۰ بامداد امروز نیز ایستگاه برق ۲۳۰/۴۰۰ کیلوولت علی ابن مهزیار در اهواز از مدار خارج شد و همزمان با خارج شدن این ایستگاه از مدار،‌ کلاً منطقه دشت آزادگان شامل سوسنگرد، هویزه و بستان نیز در قطعی برق قرار گرفتند.

غضنفری ادامه داد: در ساعت ۶.۱۰ بامداد نیز به دلیل مشکلی که در پست ۴۰۰ کیلوولت آبادان ایجاد شد، هم‌زمان با قطع این ایستگاه دو نیروگاه خرمشهر و آبادان نیز از مدار خارج شدند و خاموشی را برای آبادان، خرمشهر، اروندکنار، شادگان و دارخوین رقم زدند.
وی با اشاره به تشکیل جلسه ستاد بحران در ساعت ۶ صبح امروز در ماهشهر گفت: در این جلسه قرار شد تا کارکنان حوزه توزیع نیروی برق به کمک پرسنل انتقال نیرو به شستشوی ایستگاه‌های فوق توزیع مبادرت کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان علت خارج شدن ایستگاه‌های برق از مدار را رطوبت توأم با آلاینده‌ها اعلام کرد که بر روی ایزولاسیون شبکه قرار گرفته و باعث اتصال کوتاه خطوط و قطع ایستگاه‌های برق شده‌اند و در ادامه گفت: چندین مورد پارگی زنجیر مقره در خطوط انتقال در حواشی نیروگاه رامین نیز اتفاق افتاد که باعث خارج شدن بخشی از پست‌های فوق توزیع و انتقال از مدار شد.

وی با اشاره به اینکه هواشناسی اعلام کرده امروز به تدریج پدیده مه مرتفع خواهد شد، اظهار داشت: زمان وقوع این رویداد، رطوبت نسبی هوا در شهرستان اهواز ۹۷ درصد و افق دید ۵۰ متر گزارش شده و مه شدید در منطقه به‌صورت گسترده در مناطق ماهشهر، آبادان و اهواز حکمفرما بوده که سبب ایجاد این قطعی‌های مکرر شده است.

غضنفری با اشاره به تاثیر نوع ریزگردها برای وقوع این حادثه افزود: در بیشتر اوقات ریزگردهایی که شامل نمک و گوگرد با میزان چسبندگی بالا است، در زمان بروز رطوبت باعث اتصال کوتاه در مدار و قطع شبکه‌های برق می‌شود.

او با بیان این مطلب که برای جلوگیری از اینگونه قطعی‌ها در برنامه کوتاه مدت نیاز به شستشوی مقره‌ها، تجهیزات پست‌ها و شبکه است، افزود: در مراحل بعدی نیز باید نسبت به ایزولاسیون شبکه اقدام شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان در ادامه افزود: اگر این شرایط جوی‌ در خوزستان حاکم باشد از این پس نبایستی از پست‌های GIS و گازی در این منطقه استفاده شود و سیلیکون کردن خطوط انتقال و پوشش عایقی برای مقره های فوق توزیع و تجهیز صنعت برق خوزستان به سامانه‌های مقره‌شوی بخش دیگری از اقدامات برای جلوگیری از حوادث مشابه است.

وی با اشاره به اینکه شرکت توزیع نیروی برق خوزستان در مجموع از شش دستگاه “مقره‌شوی” بهره‌مند است و دو دستگاه نیز خریداری شده و بزودی تحویل خواهد شد گفت: مقره‌شوی‌های برق خوزستان با توجه به ۵۴ هزار کیلومتر وسعت شبکه‌های برق این استان با ۵ میلیون نفر جمعیت و همچنین دستگاه تولید آب مقطر از تجهیزات ضروری برای آماده نگه داشتند شبکه‌های توزیع و فوق توزیع است.

وی با بیان اینکه هم اکنون از طریق پالایشگاه آبادان بخشی از این شهر برق‌دار شده و خطوط مربوط به پمپاژ شهید کشتکار که بخش عمده‌ای از مرکز شهر و اروندکنار را آبرسانی می‌کند وصل شده است، گفت: ایستگاه‌های برق استان نیز به تدریج در مدار قرار خواهند گرفت.

تلاش گسترده برای برقراری برق ۱۱ شهر خوزستان

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: در زمان حاضر در ۱۱ شهر اصلی خوزستان همچون اهواز، خرمشهر، آبادان، شادگان، ماهشهر و … قطع برق داریم.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: در زمان حاضر در ۱۱ شهر اصلی خوزستان همچون اهواز، خرمشهر، آبادان، شادگان، ماهشهر و … قطع برق داریم و تلاش برای اتصال برق شهرها با بسیج همه نیروها ادامه دارد.

مهندس “میثم جعفرزاده” در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، با بیان این مطلب که مهندس “حمید چیت‌چیان” وزیر نیرو، صبح امروز (شنبه) برای رفع موانع احتمالی و نظارت دقیق‌تر بر روند مرتفع کردن مشکلات ایجاد شده در شبکه و پست‌های برق خوزستان عازم این استان شده‌اند، گفت: در ساعت ۴.۳۰ صبح امروز بروز پدیده گرد و غبار غلیظ توام با مه باعث شده تا بیش از ۸۰ درصد خطوط برق فشار قوی و به طبع آن خطوط فشار متوسط و فشار ضعیف نیز از مدار خارج شده‌اند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر در ۱۰ شهر اصلی خوزستان بخصوص اهواز، خرمشهر، آبادان، شادگان، ماهشهر و … قطع برق داریم.

وی اضافه کرد: شهر اهواز وبرخی شهرها بجز قطع برق با مشکل آب نیز مواجه است که پرسنل صنعت آب و برق خوزستان در تلاش هستند تا هر چه زودتر بتوانند مشکل برق خوزستان و برق اهواز را مرتفع کنند.

جعفرزاده با اشاره به اینکه هم اکنون وزیر نیرو به همراه مدیران عامل شرکت‌های توانیر و آب و فاضلاب کشور برای بررسی و رصد دقیق مشکلات از نزدیک عازم ان استان شده‌ است، افزود: به استان‌های معین آماده باش داده‌ایم تا بتوانیم هر چه سریع‌تر نسبت به رفع مشکل آب و برق اهواز و سایر شهرهای استان خوزستان اقدام کنیم.

اهوازی‌ها امروز یکی از بی‌سابقه‌ترین گرد و غبار‌ها را تجربه می‌کنند. رطوبت بالای ۹۵ درصد به همراه توده‌های گرد غبار زندگی در این شهر را فلج کرده است.

رسانه‌های محلی در اهواز گزارش داده‌اند که از ۴ صبح امروز آب و برق ۱۱ شهر استان خوزستان قطع شده است.اوج بحران در شهرها و شهرستان های اهواز ، ماهشهر ، هندیجان ، آبادان ، خرمشهر ، باوی ، کارون‌ ،حمیدیه ،سوسنگرد، هویزه و شادگان است و همزمان از مرکز کشور خبر می‌رسد وزیر نیرو برای پیگیری اوضاع به خوزستان سفر کرده است. 
علاوه بر این تمامی مراکز و ادارات دولتی به همراه دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل شده است و فعالان بخش خصوصی و مغازه‌داران نیز خانه نشین شده اند.

براساس اعلام ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان، مدارس، ادارات و بانک ها و مراکز آموزش عالی در شهرهای اهواز، باوی، کارون، حمیدیه، ماهشهر، هندیجان، هویزه، دشت آزادگان، آبادان، خرمشهر و  شادگان به علت قطعی آب و برق تعطیل هستند.

گفتنی است ساعتی قبل صدایی مهیبی از ترانس های برق مناطق مختلف اهواز شینده شد.

استاندار: هیچ وقت این‌ میزان گردوخاک را تجربه نکرده بودیم
همزمان با این بحران ستاد مدیریت بحران نیز در این استاد برگزار شد و پس از آن،غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار کرد: شب گذشته رطوبت در اهواز به ۹۶ درصد رسید. رطوبت بالا و توأم با آلودگی و خاک انباشته شده از طوفان و گردوخاک هفتم بهمن بر خطوط انتقال و ایستگاه‌های برق نشست و باعث شد که حالت عایق مانند در خطوط انتقال و ایستگاه‌های برق، ایجاد و این ایستگاه‌ها از مدار خارج شوند.

وی افزود: ۳۵ هزار کیلومتر خطوط توزیع برق در خوزستان وجود دارد. امکان شست‌وشوی این خطوط در مدت کم از ۸ بهمن‌ماه تاکنون امکان‌پذیر نبوده است. البته در این مدت شست‌وشو و پاکسازی ایستگاه‌ها و خطوط برق انجام می‌شد اما امروز افزایش رطوبت موجب شد تا خطوط انتقال و ایستگاه‌های برق از مدار خارج شوند به طوری که از قبل از ساعت یک بامداد امروز تقریباً تمام مناطق با قطعی برق مواجه شد.

استاندار خوزستان عنوان کرد: در ۱۰ سال گذشته در استان مه‌گرفتی همراه با گردوخاک شدید نداشتیم. مشکلی که امروز بوجود آمد مه‌گرفتگی و افزایش رطوبت پس از طوفان گردوخاک ۸ بهمن بود. این طوفان بسیار شدید بوده است و هیچ وقت این‌ میزان گردوخاک را تجربه نکرده بودیم. پس از آن بارندگی بسیار کم بود به طوری که جهت شست‌وشوی ایستگاه‌ها و خطوط انتقال برق کافی نبود.

شریعتی در پاسخ به انتقاداتی که نسبت به شست‌وشو نشدن ایستگاه‌ها و خطوط انتقال برق تاکنون در اهواز و شهرستان‌های درگیر این مشکل می‌شود، بیان کرد: فقط ۳۵ هزار کیلومتر خطوط انتقال برق در استان وجود دارد. واقعاً امکان شست‌وشوی این حجم از حدود به علت نبود امکانات وجود نداشت.

چالش قطع برق قابل پیش‌بینی نبود
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت قطعی برق در اهواز و در شهرستان‌های دیگر و مشکلات ناشی از پدیده مه‌گرفتگی قابل پیش‌بینی نبود؟، گفت: وضعیت مه‌گرفتگی پیش‌بینی شده بود اما این موضوع که چه تعداد از ایستگاه‌های برق ممکن است از مدار خارج شوند قابل پیش‌بینی نبود. عمق و وسعت مشکلات ناشی از پدیده مه‌گرفتگی نظیر قطعی برق نیز پیش‌بینی نشده بود.

استاندار خوزستان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قطعی برق و آب امروز در اهواز پیش‌بینی نشده بود؟ ‌اظهار کرد: میزان ایستگاه‌ها و خطوط انتقال برق زیاد است، بنابراین نتوانستند که از ۸ بهمن تاکنون تمام خطوط انتقال برق را شست‌وشو دهند.

همچنین پیش‌بینی می‌شد که ممکن است در امروز برق برخی مناطق قطع شود اما گستردگی این مشکل قابل پیش بینی نبود. به علت قطعی برق نیروگاه‌های رامین، خرمشهر، آبادان، ماهشهر و زرگان به علت نبود مصرف از مدار خارج شدند.

شریعتی ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته اکنون دو واحد از هر کدام از نیروگاه‌های آبادان،‌ خرمشهر و رامین وارد مدار شدند و همچنین دو ترانسفورماتور در ایستگاه آبادان وارد مدار شده و برای اهواز نیز همین کار را می‌خواهیم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه مشکل قطعی برق در بامداد امروز باعث شد که خط ۴۰۰ کیلوهرتز برق نیز در استان دچار مشکل شود، تصریح کرد: از ساعت یک بامداد درگیر این مسأله شدیم و برخی مسئولین را به محض قطعی برق فرا خواندیم. در جلسه ستاد بحران صبح امروز نیز تمام مسئولان مربوطه حضور داشتند و مقرر شد که به صورت ساعتی آخرین اقدامات هر دستگاه به معاونین من، منتقل و هر ساعت نیز جلسه‌ای نیز برای بررسی آخرین اقدامات صورت گرفته برگزار شود.

توزیع آب در شهرستان‌های خوزستان
شریعتی با اشاره به قطعی آب در اهواز برخی شهرستان‌های استان، گفت: مقرر شده است که برای مناطق حساس نظیر بیمارستان‌ها آب توزیع شود همچنین امکانات توزیع آب نیز از شهرستان‌هایی که اکنون دارای آب هستند به اهواز و سایر شهرستان‌های فاقد آب انتقال داده می‌شود تا به توزیع آب در این شهرستان‌ها کمک شود.

وی بیان کرد: اکنون دولت جهت پیگیری این مسائل و قطعی برق در اهواز و ۱۰ شهرستان دیگر وزیر نیرو را به استان اعزام کرده و در حال حاضر وزیر نیرو جهت بررسی این وضعیت در حال سفر به استان است. در سفر هفته اخیر معاون اول ریاست جمهوری به خوزستان از آقای جهانگیری درخواست کردیم که مقره‌های برق باید به صورت “سیلیکون رابر” شوند. هر چند این موضوع هزینه نسبتاً بالایی دارد اما باید صورت بگیرد. خوشبختانه این درخواست مورد تأکید آقای جهانگیری قرار گرفت و معاون اول ریاست جمهوری به وزیر نیرو دستور دادند که مقرههای برق خوزستان باید به صورت سیلیکون رابر شود و بدون لحاظ کردن هزینه‌ها و فایده‌های آن باید برای این اقدام برنامه‌ریزی شود.

استاندار خوزستان گفت: مشکل قطعی برق از ساعت اولیه امروز، آغاز و حدود ساعت چهار صبح به اوج خود رسید. از ساعت ۴.۵ نیز جهت رفع دغدغه و نگرانی مردم دستور دادند تا تمام مدارس، ادارات و دانشگاه‌ها در دو نوبت صبح و بعدازظهر تعطیل اعلام شوند. هر چند نظر برخی مسئولین این بود که اعلام تصمیم‌گیری برای تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در نوبت بعدازظهر به ساعات بعدی موکول شود اما نگاه مدیریتی من این بود که مشکلی برای مردم صورت نگیرد.

شریعتی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی به موقع تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات در امروز به مردم صورت گرفته است،‌ گفت: اطلاع‌رسانی به موقع به مردم در زمینه تعطیلی مدارس و ادارات اهواز و ۱۰ شهرستان دیگر باعث شد امروز مردم کمتر از منازل خود خارج شوند، بنابراین بی‌نظمی صورت نگرفت و شهر آرام بود. خوشبختانه این کار مدیریت شد.

رطوبت ۱۰۰ درجه و هوای گرم عامل خارج شدن شبکه برق از مدار

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، گفت: رطوبت ۱۰۰ درجه هوای خوزستان و ریزگردها باعث آلودگی تجهیزات صنعت برق و خارج شدن شبکه برق از مدار شده است.

هوشنگ فلاحتیان در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: از ساعت ۲ بامداد امروز به دلیل رطوبت ۱۰۰ درصد و ریزگردها تجهیزات شبکه‌، پست‌های برق و مقره‌هایی که روی پست‌هاست دچار آلودگی شدید و اتصال شبکه برق شده است.

وی افزود: همکاران ما در خوزستان مشغول رفع موانع هستند. وزیر نیرو به همراه معاون آبفا عازم اهواز شده و خود من الان در ایذه هستم. قرار است در ساعات آینده جلسه‌ای در اهواز تشکیل شده و از نزدیک مشکلات را مدیریت کنیم.

به گفته فلاحتیان، از سایر استان‌ها خواسته شده تجهیزات لازم را برای شست‌وشو و رفع آلودگی تأسیسات برق به خوزستان ارسال کنند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: تلاش ما این است که در کوتاه‌ترین زمان اتصال برق برقرار شود.

وی مشکل مهم در این رابطه را رطوبت ۱۰۰ درصدی هوا و آلودگی ریزگردها ذکر کرد و در پاسخ به خبرنگار فارس که در این فصل سال چگونه رطوبت ۱۰۰ درصد در خوزستان رخ داده است، گفت: متأسفانه این اتفاق افتاده، مه شدیدی در فضا حاکم است و این شرایط حتی پروازهای به خوزستان را هم به تأخیر انداخته است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ابراز امیدواری کرد تا ساعات آینده آفتاب در اهواز بزند و با کاهش رطوبت بتوان هر چه سریع‌تر مشکلات رخ داده در تأسیسات برق را رفع و اتصال برق شهرهای خوزستان را برقرار کرد.

اعتراض مردم به قطع مکرر آب و برق

مردم شهرهای مختلف خوزستان خواستار پاسخگویی دولت در خصوص علل قطع مکرر آب و برق و تعطیلی استان شدند.

قطع مکرر آب و برق و تعطیلی مدارس باعث سردرگمی مردم در شهرهای مختلف استان به ویژه کلانشهر اهواز شده است.

محمد عباسپور از شهروندان اهوازی در این باره می‌گوید: معلوم نیست در استان چه خبر است با یک باران یا مه‌گرفتگی و گرد و غبار آب و برق و تلفن قطع می‌شود.

وی افزود: چرا باید ما در استانی که مرکز تولید انرژی کشور هستیم در چنین وضعیت قرار داشته باشیم.

سعید لجمیری دیگر شهروند اهوازی نیز با انتقاد از وضعیت نامناسب زیرساخت‌ها در استان خوزستان گفت: با کمترین اتفاق در استان مردم با قطعی گسترده آب، برق و تلفن و اینترنت مواجه می‌شوند و این برای مردم مشکلات جدی ایجاد کرده است.

وی افزود: بدون اطلاع قبلی آب و برق قطع می‌شود و مردم هیچ ذخیره آبی در خانه ندارند و در واقع زندگی مردم در خانه نیز فلج شده است.

محمدرضا حلاف یکی دیگر از شهروندان اهوازی گفت: دولت برای مشکلات استان کمیته‌ای ویژه تشکیل دهد متاسفانه مدیران اجرایی استان حقیقت را به مردم نمی‌گویند.

وی افزود: تنها با گذشت چند روز از افتتاح نیروگاه‌های برق توسط معاون اول رییس جمهور برق اکثر شهرهای خوزستان با یک مه‌گرفتگی مختصر قطع شده است.

رضا محمدزاده نیز در این خصوص گفت: وضعیت فعلی استان خوزستان باعث مهاجرت مردم از این استان شده است.

وی گفت: اکثر بستگان ما در حال انتقال کار و زندگی خود به استان‌های دیگر هستند چون امیدی به حل مشکلات استان خوزستان نیست.

نماینده اهواز: سیستم‌های برق در هر کجای دنیا اگر با این وضعیت ریزگردها مواجه شوند، برق قطع می شود
علی ساری گفت: سیستم های برق در هر کجای دنیا اگر با این وضعیت ریزگردها مواجه شوند، برق قطع می شود، چون سطح عایق محفظه ها در برابر ریزگردها “کم” و در نتیجه برق قطع می شود.

علی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌‎وگو با میزان، با بیان اینکه قطعی برق یازده شهر خوزستان قطعا به وزارت نیرو برمی گردد ولی دلایل اصلی قطعی برق متوجه وزارت نیرو نیست اظهار کرد: به لحاظ مهندسی تحصیلات من مرتبط با همین موضوع است؛ سیستم های برق در هر کجای دنیا اگر با این وضعیت ریزگردها مواجه شوند، برق قطع می شود، چون سطح عایق محفظه ها در برابر ریزگردها “کم” و در نتیجه برق قطع می شود.

وی افزود: سوال اصلی این است که چرا ریزگردها باید در خوزستان وجود داشته باشند؛ دلیل اصلی وجود این ریزگردها پروژه های انتقال آبی است که دوستان ما به کرات آن را انجام می دهند و گوششان بدهکار نیست؛ حتی عوامل خارجی ریزگردهای خوزستان به دلیل اجرای سیاستهای انتقال آب در آن سوی مرزها و در ترکیه و عراق انجام می شود.

ساری اضافه کرد: این مشکل بارها و بارها در مجلس طرح شده، فقط طرح شدن آن کافی نیست؛ اراده ای از سوی وزارت نیرو برای حل این مشکل و توقف انتقال آب وجود ندارد؛ لذا از طریق سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح وزیر کشور، پیگیر موضوع انتقال آب خوزستان بودیم و هستیم.

این نماینده خوزستان ادامه داد: به عنوان مثال، موضوع تحقیق و تفحص انتقال آب در کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح شد و دوستان ما از سمت وزارت نیرو در این جلسه شرکت کردند و دفاعیات خاصی نداشتند؛ آنها اعلام کردند که ما پیوست زیست محیطی نداریم و کار انتقال آب را غیرقانونی انجام می دهیم؛ کمیسیون کشاورزی هم در آن جلسه به نفع نمایندگان استانهای خوزستان و چهارمحال و بختیاری رای داد.

ساری در پایان گفت: موضوع تحقیق و تفحص انتقال آب به صحن مجلس کشیده شد و در آینده هم در صحن علنی پیگیری می شود.