آرشیو مطالب » دانشگاه » نشست ها
کد خبر : 413
پنجشنبه - 30 مهر 1394 - 10:03
محمد علی مسعودی

برنامه آمریکا برای منزوی کردن سپاه

روز یکشنبه اوباما دردستوری که به وزارت‌خانه‌های مرتبط با تحریم ایران داد، خواستار انجام مقدمات لازم برای عمل به تعهدات آمریکا در برجام شد. یکی از این وزارت‌خانه‌ها، وزارت خارجه آمریکا بود.

وزارت خارجه آمریکا نیز اطلاعیه‌ای برای استفاده از حق صرف نظر کردن یا همان waiver منتشر کرده است، که کامل‌ترین و مستند‌ترین متن برای توقف تحریم‌هاست. این متن برای طرف ایرانی بسیار اهمیت دارد چرا که مبنای انجام تعهدات آمریکاست و بررسی با دقت آن کار ضروری از سوی وزارت خارجه به عنوان متولی اجرای برجام می‌باشد.

بررسی این متن نشان می‌دهد که ابهام بسیار جدی در نحوه توقف و گستره توقف تحریم‌های آمریکا وجود دارد. این ابهام نگرانی جدی در موضوع کارآمدی برداشتن تحریم‌ها و از آن مهم‌تر بازگشت تحریم‌ها ایجاد می‌کند.

باقی‌ماندن ساختار تحریم‌ها

بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا تمامی تحریم‌هایی که آمریکا متعهد به توقف آنها شده بود، تنها برای افراد و نهادهایی برداشته می‌شود که در SDN List نباشند (Specially Designated Nationals List) و برای افراد و نهادهایی که در این لیست هستند، تحریم‌ها تغییری نخواهد کرد.

این مساله ۱۸ مرتبه در این اطلاعیه مورد تاکید قرار گرفته است و در هر بند که تحریم‌های مشخص شده در برجام را توضیح داده، تاکید کرده است که این توقف شامل افراد و نهادهایی که در لیست تحریم آمریکا (SDN List) هستند نمی‌شود.

در تصویر زیر بخشی از این اطلاعیه آمده است که قسمت های لایت شده مرتبط با همین موضوع است.
محمد علی مسعودی
نتیجه ابتدایی از این اطلاعیه این است که تحریم‌ها در واقع برداشته نمی‌شوند بلکه افراد و نهادهای مصداق تحریم کاهش می‌یابند. این نوع برداشتن تحریم‌ها حتی همان توقف موقت هم نیست و تنها کاهش مصادیق است که البته بسیار سریع قابل بازگشت است. پس آمریکا ساختار تحریم‌های خود را کاملا حفظ کرده است.