رفتن به بالا
  • سه شنبه - 3 اسفند 1395 - 14:02
  • کد خبر : ۱۰۳۵
  • چاپ خبر : قزوه: حوزه هنری باید خانه دوم هنرمندان انقلابی باشد/ رضایی: غربی‌ها می‌خواهند کودک‌ونوجوان را در جهل بار بیاورند
نشست مسئولان آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در مشهد برگزار شد

قزوه: حوزه هنری باید خانه دوم هنرمندان انقلابی باشد/ رضایی: غربی‌ها می‌خواهند کودک‌ونوجوان را در جهل بار بیاورند

نشست مسئولان آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با حضور شخصیت‌های برجسته ادبی کشور و مسئولان حوزه هنری در مشهد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی امید به نقل از خبرگزاری فارس، علیرضا قزوه در نشست مسئولان دفاتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری سراسر کشور که عصر دوشنبه ۲ اسفند در مشهد برگزار شد، با بیان اینکه خانواده شاعرانی را که در استان‌های کشور فوت کرده‌اند و اهل هنر و شعر و ادبیات بوده‌اند باید دریابیم، اظهار کرد: اگر شاعری به زبان شعر احترام گذاشته و برای ایران و اسلام شعر گفته است، برایش بزرگداشت بگیرید و سراغی از خانواده‌اش نیز بگیرید و امروز نیز ۲۰ خانواده از این عزیزان در مشهدمقدس گرد هم آمده‌اند تا یاد و خاطره این بزرگواران زنده باشد.

قزوه خطاب به مسئولان استانی آفرینش‌های ادبی حوزه هنری تصریح کرد: ارتباط با دانشگاه را در دستور کار قرار دهید و سراغ اساتید دانشگاه بروید؛ به ویژه اساتیدی که در حوزه ادبیات مقاومت فعالیت دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، تعداد جلسات هفتگی مرکز آفرینش‌های ادبی را در استان خود افزایش و نیازسنجی لازم را از این طریق انجام دهید.

قزوه خاطرنشان کرد: ادبیات انقلاب و دفاع مقدس باید تبدیل به کتاب شود. خراسان پایگاه شعر آیینی است و می‌تواند پایگاهی برای رمان باشد و یا همدان در ادبیات کودک خوب کار می‌کند و یا ایلام روی مبانی تئوری شعر کار خوبی انجام می‌دهد و یا گیلان باید پایگاه شعر سپید کشور شود و لازم است که این پایگاه‌ها شناسایی شود.

وی ادامه داد: همچنین شعر کودک و نوجوان و شعر کلاسیک را اهمیت دهید و البته تمامی این مسائل بستگی به جلساتی دارد که در استان خود برگزار می‌کنید.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری اظهار داشت: کفه سنگین کار خود را روی ادبیات و رمان باید قرار دهیم و لازم نیست حتماً روی شعر تمرکز کنیم و استان‌ها نیز باید تعداد جلسات خود در حوزه ادبیات داستانی را افزایش دهند.

قزوه گفت: ادبیات داستانی امروز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ در حالی که شعر خط‌شکن شده در حوزه ادبیات داستانی باید کار بیشتری انجام شود؛ حوزه هنری باید خانه دوم هنرمندان انقلابی باشد و باید تبدیل به پاتوق هنرمندان انقلابی باشد.

وی با اشاره به اینکه بچه‌های شعر انقلاب باید حوزه هنری را خانه خود بدانند تصریح کرد: ظرفیت شعر و ادبیات داستانی در استان‌ها باید افزایش پیدا کند؛ زیرا برخی از استان‌های کشور شاعرخیز هستند. حوزه هنری باید پاتوق اول فرهنگ و هنر کشور باشد.

غربی‌ها به دنبال این هستند که کودک و نوجوان را در جهل بار بیاورند

سیدصادق رضایی، رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان، نیز با بیان اینکه بخش کودک و نوجوان حوزه هنری دیر راه اندازی شد، اظهار کرد: این بخش در سال ۹۱ رونمایی شده و دو تا سه سال نیز به مباحث نظری کار پرداخته است. برای تعریف یک سازمان و هدف‌گذاری و همچنین تامین بودجه باید زمان زیادی صرف شود؛ مجموعه مخاطبان این حوزه حدود ۳۰ درصد است و البته بودجه اختصاص یافته کافی نیست.

رضایی گفت: ادبیات را نباید به خوب و بد تقسیم کرد؛ زیرا ادبیات در ذات خود خوب است و آنچه که بد است اصلاً ادبیات نیست. سرچشمه ادبیات عالم، ادبیات کودک است و ریشه آن همان لالایی است که مادر برای نوزاد می‎خواند.

وی با اشاره به اینکه ادبیات کودک و نوجوان از دیرباز صاحب سبک خاص خود بوده است تاکید کرد: کودک و نوجوان باید دارای ادبیات خاص خود باشد، تمایز ادبیات کودک و نوجوان این است که دایره واژگان ادبیات کودک و نوجوان اندک است و کسی که می‌خواهد در این حوزه فعالیت کند باید بسیار متعهد باشد.

رضایی تصریح کرد: بزرگ‌سالی که می‌خواهد تولید ادبیات کودک و نوجوان کند باید تعهدی نسبت به کودک و نوجوان داشته باشد و همین تعهد، فصل ممیز ادبیات کودک و نوجوان با ادبیات بزرگ‌سالان است و از این طریق باید سراغ الگوسازی در ادبیات کودک و نوجوان برویم.

وی اظهار داشت: غربی‌ها برخلاف شعارهای خود، دنبال این هستند که کودک و نوجوان را در جهل بار بیاورند؛ زیرا اساس در آنجا مصرف گرایی است و نویسنده کودک نیز نیازی نیست که تعهدی داشته باشد.

رضایی بیان کرد: اکنون عده‌ای تنها به دنبال تولید ادبیات کودک هستند و در این میان ادبیات فانتزی را بیشتر می‌پسندند حال آن که هنر باید دارای مضمون و محتوای اسلامی و دینی باشد.

لزوم توجه ویژه به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه ادبیات

همچنین سید جواد رفائی، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی، در رابطه با برگزاری این نشست با بیان اینکه برگزاری نشست مسئولان آفرینش های ادبی حوزه هنری در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) منشا خیر و برکت است؛ عنوان کرد: امیدوارم مسئولین دفاتر آفرینش های ادبی با استعانت از امام مهربانی ها، بتوانند در این مسیر به موفقیت های چشمگیری برسند.

رفائی از اهمیت ویژه این دفتر گفت و اظهار داشت: دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری دارای جایگاه ویژه ای است. برنامه ها و تولیدات آن اهمیت ویژه ای دارد و این به آن بر می گردد که ادبیات اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد.

وی ادامه داد: همواره مقام معظم رهبری از اهمیت ادبیات، جایگاه آن و مسائل مربوط به آن نظیر برنامه‌ریزی برای انتشار آثار مکتوب تولیدشده در قالب سایر محصولات هنری، توزیع فراگیر و روشمند محصولات تولیدشده، لزوم ترجمه‌ی آثار فاخر ادبیات مقاومت و انقلاب به زبان‌های خارجی و… گفته اند و این لزوم توجه ویژه ما را به این جریان نشان می دهد.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه