رفتن به بالا
  • شنبه - 7 اسفند 1395 - 14:10
  • کد خبر : ۱۱۶۷
  • چاپ خبر : روایت رسانه‌های جهان از جاذبه‌های ایران

روایت رسانه‌های جهان از جاذبه‌های ایران

روزنامه‌ها و پایگاه‌های اینترنتی خارجی در ماه‌های اخیر اقدام به انتشار گزارش‌هایی از جاذبه‌های گردشگری ایران کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی امید، در اواخر سال ۲۰۱۶ و اوایل سال ۲۰۱۷ بسیاری از رسانه‌های خارجی درباره جاذبه‌های گردشگری و تاریخی ایران گزارش‌هایی را منتشر کردند و به معرفی آن و یا تحلیل خود از وضعیت صنعت گردشگری پرداختند.

بسیاری از رسانه‌ها از دید خود ایران را در رده کشورهایی قرار دادند که می تواند یک جاذبه جذاب برای گردشگران باشد در برخی از سفرنامه‌ها و گزارش‌های خبرنگاران نیز به نکاتی اشاره شده است که کمتر می‌تواند در مطالب تکراری رسانه‌ها از جاذبه‌های ایران دید. از جمله اینکه آنها اعلام کرده‌اند سفر زنان در ایران بی‌خطر است و یا ایرانی‌ها تروریست نیستند و اخبار اشتباه درباره آن‌ها زیاد منتشر می‌شود.

منظره‌ای سرسبز را تصور کنید که چشم‌اندازی زیبا از مزارع چای، شالیزارها و زیتون را پدید آورده است. سرزمینی که می‌توانید صبح زود به سمت آبشارهایی زیبا حرکت کنید و صبحانه‌ای محلی را در کنار ان میل کنید. زمانی که در جنگل‌ها قدم می‌زنید می‌توانید از درخت‌ها هلو و زرد آلو بکنید و طعم شیرین این میوه‌ها را در دهان خود تجربه کنید. این‌ها سخنان یاسمین خان (Yasmin Khan ) از مجله بریتانیایی گاردین بود که درباره سفر خود به ایران و تجربه گردشگری غذایی در این کشور بیان کرده است.

غیر از صفحات شخصی و وبلاگ ها، رسانه های معتبر نیز این گزارش ها را منتشر کرده اند. یک رسانه معتبر اقتصادی بیزینس اینسایدر، فهرستی از پنجاه مقصد برگزیده برای سفر گردشگران در سال ۲۰۱۷ را طبق سلیقه خود اعلام کرده و ایران را ایران جزو ۵۰ کشور برتر گردشگری ۲۰۱۷ دانسته است.

ایران بالاتر از ایتالیا

فهرست بیزینس اینسایدر در کنار فهرست مجله هایی چون تراول نشنال جئوگرافیک و لونلی پلنت و همچنین پایگاه هایی مانند تریپ ادوایزر، تاثیر به سزایی در تعیین مقاصد گردشگران دارند. این فهرست با معرفی مقاصدی چون پاتاگونیای شیلی، سن پترزبورگ روسیه و نپال شروع می شود و در یازدهمین مورد، به ایران می رسد. نویسندگان این پرونده، کاهش خطر در سال های اخیر یا به عبارتی افزایش امنیت را عامل جذب بیشتر گردشگران به ایران دانسته است.

این رسانه اقتصادی به ثبات و امنیت ایران در منطقه خاورمیانه اشاره مستقیم دارد که همین موضوع، علاوه‌بر افزایش پروازهای عبوری از آسمان کشور، موجب شده است سیل گردشگران خارجی، هتل‌ها و مکان‌های اقامتی شهرهای بزرگ ایران را به حد اشباع برساند.

قرارگیری نام ایران بالاتر از نام کشورهایی چون پرتغال، پرو، فرانسه، ژاپن، جنوبگان و ایتالیا در حالی است که در منطقه فقط کشورهای عمان، هند و با فاصله و در انتهای لیست شهر ابوظبی امارات متحده عربی، تنها نقاط گردشگری است که امنیت و ارزش لازم برای گردشگری در سال پیش روی میلادی را دارد. در این فهرست نامی از ترکیه به میان نیامده است.

سیل گردشگران به ایران روسیه و اردن در ۲۰۱۷

درحالی که رسانه اقتصادی اینسایدر، ایران را در رتبه یازدهمین کشور برتر گردشگری جهان آورده اسپوتنیک نیوز در گزارشی به نقل از شرکت گردشگری Cox & Kings از قدیمی‌ترین تور اپراتورهای جهان اعلام کرد درسال ۲۰۱۷ سیل گردشگران به ایران، روسیه و اردن سرازیر خواهد شد.

این تور اپراتور با توجه به تغییرات سیاسی در جهان و رویدادهای مهم و تاریخ‌های یادبود به این نتیجه رسیده است. به گفته این شرکت، تا قبل از برقراری تحریم‌ها بر ضد ایران، تورهای مسافرتی به ایران، یکی از محبوب ترین مسیرهای گردشگری بود.

ایران از نگاه یک خبرنگار اتریشی

به تازگی یک مجله اتریشی به نام SkyLines در نخستین شماره خود در سال ۲۰۱۷ میلادی، به معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران پرداخته است. مطالب منتشر شده در این مجله مشاهدات خبرنگار این مجله در سفر ۶ روزه اش به ایران است.

عنوان این گزارش مصور «کشور قصرها، یک مسافرت در امتداد جاده ابریشم از اصفهان به تهران» است که به توصیف جاذبه های سه شهر اصفهان، کاشان و تهران می پردازد.

«Massimo Rumi» یک عکاس سرشناس ایتالیایی است که او هم مانند این خبرنگار اتریشی، در سفری که به ایران داشته عکسی بی‌نظیر از معماری باشکوه مسجد شیخ لطف الله اصفهان گرفته که در بسیاری از سایت‌های سرشناس خارجی منتشر شد.

قدم به کشور تضادها

تارنمای روزنامه فرانسوی فیگارو نیز ایران را مقصدی جذاب برای گردشگران خارجی در سال ۲۰۱۷ معرفی کرده است و در گزارش خود آورده که ایران یک سال پس از لغو تحریم‌ها بیش از پیش میزبان گردشگران فرانسوی بوده است؛ گردشگرانی کنجکاو و روشنفکر که قدم بر کشور تضادها می گذارند و آژانس‌های گردشگری بر غنای فرهنگی این کشور تاکید دارند.

دراین گزارش با اشاره به آمار اتحادیه «ستو Seto» (اتحادیه شرکت‌های گردشگری فرانسه) آمده است: در یک سال گذشته و پس از لغو تحریم ها علیه ایران، شاهد افزایش ۱۴۴ درصدی سفرها یعنی افزایش چهار هزار نفری مشتریان سفر به این کشور بودیم.

این گزارش آمار یاد شده را هرچند کم، اما در حال تبدیل شدن به یک گرایش ارزیابی و ایران را مقصد گردشگری برای کسانی معرفی می‌کند که دوستدار فرهنگ، هنر و ادب هستند و قصد اسکی کردن و آفتاب گرفتن در سواحل خلیج فارس و دریای خزر دارند.

بازگشایی خط هوایی پاریس-تهران در ماه آوریل سال گذشته میلادی (بهار ۱۳۹۵)از دیگر مزیت‌هایی است که در این گزارش به آن اشاره و آن را عاملی برای اضافه شدن نام ایران به فهرست مقاصد گردشگری آژانس های مسافرتی ارزیابی شده است.

غذا و مهمان نوازی افسانه ای در ایران

پایگاه اینترنتی بلومبرگ هم در گزارشی نوشت که ایران جزو ۲۰ کشوری است که توصیه می‌شود در سال ۲۰۱۷ حتماً از آن بازدید شود.

در این گزارش، نوشته شده، برای مسافران بی‌باک این سؤال پیش می‌آید که آیا باید به ایران سفر کنند یا خیر و سپس توضیح داد که فرایند درخواست روادید طولانی و پیچیده است، گردشگران آمریکایی، انگلیسی و کانادایی باید راهنما داشته باشند و ضمنا باید قوانین مربوط به پوشش را رعایت کرد، «اما حرف ما را بپذیرید، که تحمل این دشواری‌ها ارزشش را دارد.»

بلومبرگ با «افسانه‌ای» توصیف کردن غذای ایرانی و مهمان‌نوازی مردم ایران به گفته یک مدیر آژانس مسافرتی نوشته است: «یک هنجار فرهنگی در ایران وجود دارد مبنی بر اینکه مهمان حبیب خدا است. اغلب از افراد مختلف می‌شنوم که می‌گویند همه جای دنیا را دیده‌اند، اما هیچ‌کجا مثل آنجا [ایران] مورد استقبال قرار نگرفته‌اند.»

در گزارشی دیگر به نقل از روزنامه انگلیسی دیلی میل ۱۰ کشور جذاب برای سفر در سال ۲۰۱۷ را به گردشگران معرفی شده و ایران را هم در این لیست جای داده است.

یک امیدواری که پس از لغو تحریم ها وجود داشت

آذر نیوز نخستین روزنامه انگلیسی زبان جمهوری آذربایجان با چاپ گزارشی نوشت: انتظار می‌رود ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای خاورمیانه و یکی از بیست اقتصاد بزرگ جهان به دنبال لغو تحریم هایی که پیش از این سرمایه گذاری در ایران را از سال ۲۰۰۶ محدود کرده بود، شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای باشد.

به نوشته این روزنامه، درحال حاضر، سهم جمهوری اسلامی ایران از گردشگری در جهان ۲۴ صدم درصد است نتیجه‌ای که به هیچ وجه منافع این کشور را تامین نمی کند.

به نوشته این روزنامه جمهوری آذربایجان، درحال حاضر حدود ۱۱۰۰ هتل در سراسر ایران وجود دارد ولی تنها ۲۹ هتل از بین آنها پنج ستاره و ۷۵ هتل دیگر چهار ستاره هستند. لذا لازم است ظرفیت هتلداری در این کشور بالا رود و به حدود حداقل ۱۵۰ هتل برسد تا بتوان افزایش تقاضا برای گردشگری را بر آورده کند.

خطری برای سفر زنان در ایران وجود ندارد

روزنامه ال موندوی اسپانیا نیز ویژه نامه سیر و سیاحت خود را به تشریح جاذبه های گردشگری ایران به قلم «زاهیدا ممبرادو» خبرنگار این روزنامه در تهران اختصاص داده است.

در این ویژه نامه آمده است ایران که طی چند دهه فقط شاهد ارائه تصاویرغیر واقعی از خود بوده و تقریبا خارج از برنامه‌های گردشگری آژانس‌های مسافرتی قرار داشته، آنچنان مقصد جذاب توریستی شده که دهان هر بازدید کننده ای را از تعجب باز می گذارد. شاید بتوان مطلب مشابهی در مورد دیگر کشور هایی که احتمالا مورد قضاوت نادرست قرار گرفته باشند هم گفت، اما شکی نیست قطعا هیچ کدام از آنها این همه زیبایی، تاریخ، فرهنگ، سحر و جذابیت طبیعی ایران را ندارند.

خبرنگار ال موندو نوشت که هیچ گونه خطری برای زنانی که بخواهند به تنهایی در ایران مسافرت کنند هم وجود ندارد.

این ها گزارش هایی در راستای معرفی جاذبه های گردشگری ایران بودند که هر چند مثبت اما کم هستند. امید است با انتشار بیشتر این گزارش‌ها به خصوص انتشار آن در رسانه‌هایی دیداری و یا رسانه های مکتوب مشهور کشورهایی که گردشگر زیادی به خارج از مرزهایشان می فرستند، تصویر اشتباهی که از ایران وجود دارد، تغییر کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه