رفتن به بالا
  • پنجشنبه - 30 مهر 1394 - 09:12
  • کد خبر : ۳۸۵
  • چاپ خبر : «بازی نهایی» پوتین در سوریه
مایک ویتنی

«بازی نهایی» پوتین در سوریه

دولت اوباما با پیچاندن روایت جنگ با ترور به شیوه ای که از برخی حمایت شود ولی برخی دیگرمحکوم شوند، خود را در بن بستی گرفتار کرده که هیچ راه خروجی از آن وجود ندارد.

روسیه نمی خواهد با ترکیه وارد درگیری نظامی شود، بنابراین ژنرال های روسی طرحی ساده اما کارآمد را برای دلسرد کردن ترکیه از دست زدن به هر اقدامی که بتواند به درگیری بین این دو کشور منجر شود، تدوین کرده اند.

هفته پیش هواپیماهای جنگی روسی دو بار به حریم هوایی ترکیه تجاوز کردند. این حوادث موجب رعب و دلهره در آنکارا شد و باعث گردید که رهبران ترکیه پیرامون آن جار و جنجال به راه بیندازند. در هر دو مورد مقامات مسکو مودبانه از این بابت پوزش خواهی کردند و مدعی شدند که این کار بدون قصد و نیت قبلی (و به دلیل خطای ناوبری) صورت گرفته و قول دادند که تلاش خواهند کرد در آینده از وقوع موارد مشابه جلوگیری کنند.

تا اینکه این اتفاق برای بار سوم رخ داد، حادثه ای که جدی تر از دو مورد قبلی بود و اشتباه ناوبری نیز نبود. این کار به روشنی با هدف ارسال پیامی به رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان صورت گرفته بود:

«مقامات ترکی ادعا کردند که روز دوشنبه حادثه مشابهی صورت گرفته و یک جنگنده میگ-۲۹ ناشناس، رادار خود را به مدت چهار دقیقه و نیم روی ۸ جت اف-۱۶ ترکی که در منطقه مرزی ترکیه با سوریه در حال گشت زنی بودند قفل کرده است و پیدا بوده که در حال آماده سازی برای شلیک موشک بوده است.»

این اتفاق اشتباهی صورت نگرفته است. تنها زمانی یک خلبان جنگنده این پروتکل ها را به اجرا می گذارد که قصد داشته باشد یک هواپیمای دشمن را سرنگون کند. این یک پیام بود و اگرچه شاید سیاستمداران و رسانه ها از معنای واقعی آن مطلع نشده باشند، ولی به شما اطمینان می دهم که تک تک ژنرال ها در فرماندهی عالی نظامی ترکیه به خوبی از معنای آن آگاه هستند. مسکو خیال دارد به کلانتری جدید در شهر تبدیل شود و ترکیه بهتر است مراقب رفتار خودش باشد وگرنه توی دردسر خواهد افتاد. قرار نیست در آسمان شمال سوریه هیچ منطقه پرواز ممنوعی از سوی آمریکا و ترکیه ایجاد شود. قرار نیست هیچ حمله هوایی به اهداف سوری از آن سوی مرز این کشور در ترکیه صورت بگیرد و مطمئنا قرار نیست هیچ تهاجم زمینی از سوی نیروهای ترک به خاک سوریه انجام شود. نیروهای دفاع هوایی روسی اکنون حریم هوایی سوریه را در کنترل خود گرفته اند و قصد دارند از تمامیت ارضی این کشور دفاع کنند. پیام ارسال شده این است. همین و بس.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه